reklama

Je Slovensko kresťanské?

V spoločnosti na Slovensku sa starostlivo udržuje povesť kresťanského Slovenska. Štatistika hovorí, že takmer 80% ľudí na Slovensku sa hlási ku kresťanstvu. Kresťanskosť či religiozita Slovenska bola už aj predmetom výskumu, kedy sa sociológovia snažili zachytiť niektoré merateľné aspekty toho, čo za kresťanstvo alebo jeho praktizovanie možno považovať. Faktom ostáva však aj to, že to, k čomu by kresťanstvo malo v ideálnych podmienkach smerovať, v spoločnosti vidno pomerne málo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (87)
len tak ...
len tak ... (zdroj: archiv autora)

Zdanie, že to, čo sa odohráva v kostoloch v nedeľu, je v pondelok vo verejnom živote "akosi" zabudnuté hraničí takpovediac s istotou. Kresťanskí biznismeni poloverejne hovoria o potrebe tradičnej rodinnej výchovy a disciplíny. Avšak len doma. Biznis je podľa nejedného z nich džungľou, kde vládne zákon silnejšieho. Ak nekorumpuješ, budú korumpovať iní. Ak nepodplácaš, podplatia iní. A urobia biznis, ktorý nespravíš ty. Určite jestvujú aj svetlé výnimky. Tie si cením a vážim. Je ich však málo. Kresťanskí politici rečnia podnapití pod dvojkrížom, nevedia vysvetliť ako si našetrili na Elektru. Iní prekrývajú svoje minulé antináboženské excesy podozrivou procirkevnou horlivosťou. Taký je život...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri kritickom pohľade na formalizmus vonkajších prejavov toho, čo masy považujú za kresťanstvo vôbec nejde o obrady ako také. Ako v mnohých debatách a polemikách vždy znovu niekto správne pripomenie, rituály človek potrebuje a nie je možné bez rituálov žiť. Otázkou je však či symbolika kresťanských rituálov, ktoré poukazujú na potrebu mravnej integrity, schopnosti obetovať vlastné pohodlie a kráčať niekedy aj proti prúdu nie je kompromitovaná v ich podstate. Deje sa to podľa mňa práve vtedy, ak sa tí, ktorí sa za kresťanov verejne prehlasujú, správajú v príkrom rozpore s týmto zmyslom kresťanskej rituálnej symboliky. Vzbudzujú tým dojem, že vnímajú rituály ako niečo, čo im má samo od seba zabezpečiť priazeň božstva. Magicky, bez ich osobného pričinenia či potrebnej zmeny praktického fungovania. Naďalej kradnú, podvádzajú, sú vulgárni, násilní, neslušní. Neospravedlňujú sa a tvária sa, že sa nič nestalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V zásade to nie je nič, čím by bola vylúčená krása kresťanských náboženských obradov. Ide „len" o to, že takéto obrady sú v konečnom dôsledku zavádzajúce, lebo symbolizujú niečo čo v praxi neexistuje. Je to len priemerné divadelné predstavenie. Jeho výhodou je len to, že je možné zhliadnuť ho aj v odľahlých dedinkách, kde sa vystúpenia iných folklórnych súborov nemôžu usporiadať. Dotyk takto vyprázdnených obradov s každodenným životom je minimálny. Veď tých 80% by inak bolo v spoločnosti cítiť, vidieť, počuť. Nemohlo by sa v nej tak písať, rozprávať, tendrovať, nenávidieť či ľahostajne prehliadať keď sa dejú krivdy menšinám a nesúhlasiacim. Preto je to folklór, lebo to, čo sa tam odohráva, sa takmer nijako nedotýka praktického života spoločnosti. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak to nie je folklór pre niektorých jednotlivcov, ktorí hodnotové posolstvo ich viery a osobného presvedčenia berú vážne, je to chvályhodné. 80% deklarovaných kresťanov vyznávajúcich Desatoro však málo dáva najavo, že podvody, uprednostňovanie klamstva, násilia a nezodpovedného spravovania verejného majetku nie je pre nich eticky a spoločensky prijateľným správaním. Preto je kresťanstvo pre túto veľkú skupinu kresťanov folklórom či akousi wellness terapiou, ktorá im pomáha resetovať vlastné prešľapy a etické „nedostatky". Folklórom, ktorý uchováva zaujímavé piesne, dobové oblečenie, zaujímavú hudbu, hudobné nástroje, stavby a spevy. Ponúka pozoruhodné a inde už len zriedkavo verejne prístupné rétorické vystúpenia na vyššej či nižšej úrovni. Ponúka možnosť pookriať v nedeľu predpoludním či v iný sviatočnejší deň v zaujímavých priestoroch a atmosfére obohoatenej tu i tam vôňou dymiaceho kadidla. Ponúka pekný rituál pri narodení dieťaťa, sobáši, životnom jubileu či pri smrti blízkeho človeka. To žiaden zbor pre občianske záležitosti ponúknuť nevie.

Viera a osobné presvedčenie má však aj spoločenský rozmer. Je v istom zmysle sumou postojov jednotlivcov. Postoje jednotlivcov, ktorí vnímajú kresťanstvo ako hodnotovú bázu pre svoj osobný život aj verejné pôsobenie sú veľmi ojedinelé. Je možné, že sa práve týchto snaživých jednotlivcov, tieto kritické slová najviac dotknú. Prosím vopred o odpustenie. Žiaľ dnešné Slovensko v praxi uprednostňuje iné modely. Naša krajinna akosi otupela a zľahostajnela. Neľahostajní občania SR sú tak dnes v smutnej prevahe na strane ľudí, ktorých praktické súčasné aj minulé postoje sú v príkrom rozpore so základnými etickými normami, pravidlami slušnosti a o Desatore ani radšej nehovorím. Ak by kresťanstvo nebolo tak folklorizované ako je, tak by 80% obyvateľov SR vo verejnom živote podporovalo slušné strany a politické zoskupenia (určite také na Slovensku sú, aj keď do dokonalosti majú asi ďaleko). Realita je však taká, aká je.

Je jasné, že to ide aj inak. Len k tomu chýbajú dve veci. Ľudia a odvaha. Slovensko 20 rokov po Novembri '89 je štatisticky s veľkou prevahou kresťanské a aj v postojoch verejnosti je citeľná tendencia k pronáboženským náladám. Je to cool považovať sa a deklarovať sa ako veriaci. Ak napriek tomu má v spoločnosti rozhodujúci hlas dnešná nekultúrna parlamentná väčšina, je to len ďalší zo symptómov stavu toho kresťanstva, ku ktorému sa jeho stúpenci hlásia. Kresťanstvu totiž robia reklamu kresťania sami. Je ich poznať po ovocí, ktoré spoločnosti ponúkajú na dnešnom trhu myšlienok. Tie riešenia dávajú tejto zemi a ľuďom chuť do života. Práve oni sú mestom na návrší, kam sa oplatí ísť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Alebo aj nie...

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu