reklama

Niekoľko viet. Len adventných?

Problematické na názoroch ľudí, ktorí kladú vysoké nároky na životnú prax svojich súčasníkov je ich autorita. Tá je zárukou autenticity a vierohodnosti. Otázka prečo by sme niekomu dnes mali veriť je často dôležitejšia ako ťažko overiteľná erudícia človeka či pravdivosť faktu, ktorý je prezentovaný. Mediálne známe osobnosti to majú ako keby jednoduchšie. Väčšiu váhu má mienka tých, ktorí sú momentálne schopní svoje názory podoprieť percentami verejnej mienky či výsledkom volieb.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (93)
No story, just waiting
No story, just waiting (zdroj: Tibor Javor)

Napríklad aj preto si pred časom jeden "národný oportunista" v priamom prenose v populárnej politickej show mohol posmešne dovoliť komentovať disidentské aktivity svojho kolegu zo slovenského parlamentu. Argument, že sviečková manifestácia v roku 1988 predsa nemohla povaliť komunizmus bol skutočne politologicky chromý na všetky nohy. Na tomto zhadzujúcom konštatovaní sa pobavil aj moderátor, i keď sa snažil svoj smiech tlmiť. Devíza minulosti cenného disidenta stála v protiklade s momentálnym potentátom pomerne bezmocne. Disident bol v rozpakoch, potentát "hrdo" triumfoval. Aké kritériá hovoria v prospech „prorokov"?

Podľa textu Matúšovho evanjelia, ktorý je spojený s tretím týždňom predvianočnej duchovnej prípravy (Mt 11, 2 - 11) si ani Ján Krstíteľ nebol celkom istý o tom, ako hodnotiť Ježišovo verejné pôsobenie. Preto posiela svojich ľudí a oni, ako Ježišovi poslucháči sa ho pýtali: „Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?" Ježiš im odpovedal: „Choďte a oznámte Jánovi, čo počujete a čo vidíte: Slepí vidia, chromí chodia, malomocní sú čistí, hluchí počujú, mŕtvi vstávajú a chudobným sa hlása evanjelium. A blahoslavený je, kto sa na mne nepohorší."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Inými slovami Nazaretčan hovorí: ani nie je také dôležité, čo vám o sebe poviem. Povedzte mu, že všetko, čo sa okolo mňa deje, hraničí so zázračnými a neskutočnými javmi. Tí, ktorí nemali nikdy viac vidieť, nikdy viac chodiť, tí ktorí malí ostať ako nevyliečiteľne chorí na okraji miest, dediniek osád a celej spoločnosti sú náhle schopní plnohodnotného života. Hluchí počujú... a tí, ktorí si to v očiach náboženského topmanažmentu nezasluhujú - chudobní ako napríklad Zachej či žena pochybnej povesti počujú dobrú zvesť. Preto Ježiš jedným dychom dodáva - dobre urobia tí, ktorí sa nepohoršia na tom, čo sa okolo mňa deje. Môže sa to totiž na prvý pohľad javiť ako škandál.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tým, ktorí rozumeli textom, ktoré Ježiš citoval stačilo vedieť, že tieto citáty pochádzajú z knihy dôležitého proroka Starej zmluvy - Izaiáša. Práve tieto texty ukazovali na to, že oslobodenie veriaceho človeka sa odohráva aj na viditeľnom spoločenskom a sociálnom poli jeho angažovanosti za ľudí, ktorí sú mimo záujmu mocných a tých, ktorí udávajú rytmus či mediálny tón. Viera nemá byť len analgetikom na bolesti sveta. Tú úlohu má len náboženstvo. Viera človeka mobilizuje a dáva jeho presvedčeniu nové kľúče k pochopeniu sveta a čias.

Práve preto Matúš ďalej píše: Keď odchádzali, začal Ježiš hovoriť zástupom o Jánovi: „Čo ste vyšli na púšť vidieť? Trstinu zmietanú vetrom? Alebo čo ste vyšli vidieť? Človeka oblečeného do jemných šiat? Veď tí, čo nosia jemné šaty, bývajú v kráľovských domoch. Teda čo ste vyšli vidieť? Proroka? Áno, hovorím vám, viac ako proroka! Lebo to o ňom je napísané: ,Hľa, ja posielam svojho posla pred tvojou tvárou a on pripraví cestu pred tebou. Veru, hovorím vám: Medzi tými, čo sa narodili zo ženy, nepovstal nik väčší ako Ján Krstiteľ. Ale ten, kto je v nebeskom kráľovstve menší, je väčší ako on."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dobrá zvesť je správou, ktorú majú počuť všetci. Majú mať možnosť sa podľa nej postaviť k životu, k biznisu, k zákonom, ktoré tvoria pri spravovaní spoločnosti. Majú mať túto mierku pred očami, keď stavajú diaľnice krížom cez pozemky, ktoré nepatria im. Táto mierka môže ostať v oku aj vtedy, keď to od nich nikto nečaká. Pri riešení sociálnych, etických, či zdravotníckych problémov. Tie tisíce rokov nie sú dôvodom na to, aby sme toto posolstvo relativizovali alebo dogmaticky zjednodušovali. Tie tisíce rokov sú dôvodom aby sme spoľahlivejšie čítali ten príbeh, ktorý Pán píše rovno aj na krivých riadkoch ľudských individuálnych príbehov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Proroci ako Ján Krstiteľ neprestanú hľadať pravdu ani vtedy, keď sú pre ten kúsok pravdy, ktorí oni sami pomenovali už vo väzení či na periférii záujmu mocných. Keď Salome už dotancovala svoj tanec a tácka pre ich hlavu sa už leští.

Očakávanie sa práve vtedy stupňuje. Otázkou, ktorá trápi proroka totiž nie je, či príde osloboditeľ. Prorok sa pýta kedy sa to stane. On na zázraky neverí, on s nimi počíta. Hlava, o ktorú prorok príde, totiž nepripraví o autenticitu proroka, ale jeho vraha. A Salome tiež nie je bez viny. Práve vtedy ešte viac chromých začína chodiť, slepých vidieť, hluchých počuť. To je tá dobrá správa, Good News, alebo už to „zľudovené" grécke evanjelium. Prečo by sme mali veriť tejto dobrej správe, keď nám môže tak skomplikovať život? Len tak. Tá komplikácia totiž stojí za to. O tom, že aj kríž mal byť Ježišovou konečnou stanicou je asi zbytočné v tejto súvislosti hovoriť. Nebol.

Aktualizácia? Zahrajte si (virtuálne alebo aj v reáli - treba spoluhráčov?) úlohu Jána Krstiteľa, Salome, Herodesa, Piláta či apoštola Pavla. A skúste si nasimulovať aj úlohu slepého, ktorý vidí pravdu tam, kde ju nehľadal, chromého, ktorý začína opäť chodiť cestami, ktorých sa kvôli predsudkom vzdal, hluchého, ktorý počuje konformizmom umlčaný hlas vlastného vnútra. Možno niekto okolo vás nájde druhý dych a ožije alebo začuje dobrú zvesť. V ktorej úlohe sa cíti(me)(te) najprirodzenejšie? Advent sa blíži do finále. Dúfam, že som vás (opäť) nepohoršil.

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu