reklama

Umŕtvený dialóg a nepolemická cirkev

Po pápežovom odchode z upršaného Rakúska bola včera večer na ORF 2 veľmi zaujímavá diskusia o tom, čo sa stalo. Komentáre boli rôzne. Jeden z diskutujúcich - kňaz zodpovedný za pastoráciu študentov a farské aktivity Helmut Schueller - povedal, že to, že sa B16 k niektorým veciam nevyjadril je znamením otvorenosti voči týmto témam. B16 sa nestretol so zástupcami proreformnej iniciatívy Wir Sind Kirche. Pre nedostatok času. Novinár Fleishchacker z Die Presse na to neskôr reagoval, že nebyť iných autoritatívnych vyhlásení, na ktorých sa Ratzinger osobne podieľal, tak by tomu aj veril. Napriek tomu sa mi zdalo, že diskusia na ORF 2 (relácia Im Zentrum) včera večer predbehla slovenský stav diskusie na túto tému podľa môjho skromného odhadu o 50 rokov. Sedela tam evanjelická farárka, benediktín z Mariazellu, viedenský biskup Kardinal Ch. Schoenborn, kritický novinár z renomovaného denníka, zástupkyňa voči cirkevnému vývoju kritickej aktivity, koordinátor pastoračných aktivít viedenskej diecézy... U nás na túto tému diskutuje p. Štefan Hríb a vdp. Jozef Haľko. Pripájam ako pokus o otvorenú dikusiu opäť dva maily.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Ahoj Miro.

Vies ja som ti nepisal pokial sa dobre pamatam, aby si bol ticho. Kazdy ma pravo na vyjadrenie svojho nazoru. To som sa za tie roky naucil a viem, ze je to tak dobre. Nuti to potom zaujat postoj a pouzivat rozumne argumenty v diskusii. Zazivam to na dennej baze.

Tiez zdielam nazor, ze na Slovensku je Cirkev autoritativna. Co sa mi nepaci je, ze potraty su v parlamente a hovori sa o tom uz niekolko rokov. No okrem pastierskeho listu biskupov a sem tam nejakeho kratkeho sotu v televizii nasich biskupov nikde nevidno. Je to kuriozne kedze na Slovensku mame drvivu vacsinu. Uvidme ako pojdu v tomto dalej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Osobne si myslim, ze najvacsim problem je celibat. Je to najvacsia somarina, ktoru ponuka Katolicka Cirkev. Prave pre tento hlupy styl zivota mnoho knazov sa zbastardi a vedu zivot, ktory nie je velmi dobry. Niekedy to vyustuje do roznych nenormalnych veci ako je pedofilia ci rozne ine strasne tazke veci. Urcite o tom vies ked si precestoval kus sveta. Ja mam faru tu v M. kde predo mnou bol takyto farar. Poviem ti vidiet tych chlapcov, ktori boli nanestastie jeho obetami nie je jednoduche. Maju v ociach zvlastny smutok, ktory sa neda vymazat ani zatajit.

Ina vec ohladom celibatu je, ze nasa Cirkev je o pravidlach a predpisoch. Keby knazi mali rodinky tak byt Cirkev zaziarila laskou a rodinnou atmosferou. To co vidim na inych Cirkvach tu. Som si isty, ze keby sa toto nejakym sposobom poriesilo tak by sa skvalitnila praca mnohych knazov a ziskali by novu iskru do zivota. No ale nediskutujem na tuto temu, lebo aj tak nikto nemoze urobit rozhodnutie a kazdy je s tym spokojny. Aspon to tak vyzera ked sa o tom diskutuje.
Zelam ti vsetko dobre. Nech sa ti dari.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

XY

Ahoj XY!

Neviem, ci si to bol Ty - bol to isty "nick", ktory hovoril o tom, ze sa nemam starat o cirkev, ked som z nej odisiel a pod. Velmi podobne vyznel i Tvoj predchadzajuci mail. Prave to je ten styl, o ktory sa snazi uradna cirkev - zvycajne sa tym chapu biskupi. Ja sa naozaj povazujem za clena cirkvi a myslim si, ze je skoda, ked mi to niekto upiera. Inak naozaj vznika dojem, ze mame ludi prvej a druhej kategorie a niektori mozu vsetko, ini nemozu nic. A uz toboz nie knaz odpadlik, ktory prilis vidi do kariet.

K Tvojmu postrehu: Ano aj nie. Celibat je podla mna len castou problemu. Po reforme v tejto oblasti by sa muselo velmi vela zmenit pri usporiadani ostatnych veci a bol by to podla mna spustaci mechanizmus hlbsej reorganizacie v rimskokatolickej cirkvi. Tvoje postrehy su cenne a aj tie by stali za diskusiu. Ked budes chciet, mozeme sa pokusit najst sposob, ako tuto diskusiu posunut aj na verejne forum. Urcite to je „shaky" poda, ale stoji za to, aby sa o tom otvorene hovorilo. Ja som bol v New Yorku ked tam boli pedofilne skandaly v stadiu najvyssej medialnej pozornosti a zucastnil som sa aj niektorych rekolekcii, kde sa to riesilo a kde sa o tom v rezii biskupa - kardinala hovorilo. Bolo to veru smutne. Povazujem celibat za odovodneny, ak je skutocne celibatom a nie je len akousi hrou navonok, kedy vsetko je zuzene hlavne na to aby sa knazi „nezenili". Mozno vies o com pisem. Ja poznam viacerych knazov homosexualov i heterosexualov, ktori chapu celibat hlavne tak, ze sa nemaju ozenit. „Vsetko" ostatne je OK. Svojou hranou vernostou cirkvi sa tvaria este konzervativnejsi ako ini konzervativni cirkevnici. Ja som sa ozenil nieco vyse roka po tom, ako som odisiel zo sluzby v dieceze a myslim si, ze je to uplne nova skusenost aj zivotny styl. Dovtedy som zil celibatne a malo to tiez svoj zmysel. Nuz, moze sa o tom hovorit...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Este raz sorry, ak som sa Ta dotkol uverejnenim Tvojich vyjadreni - opravil som zopar Tvojich drobnych preklepov - a veril som, ze to bude na osoh diskusie. Ked som si parkrat potom precital uvod k tomu prispevku, mohol z toho vzniknut u Teba aj pocit krivdy. Nie je to naozaj tak. Islo mi o to, ze kvoli nenavisti, hluposti a obmedzenosti inych v diskusiach na blogu, ktori sa nezaoberali tym, co som pisal ale tym, ze mi radili aby som bol ticho, som na prosby viacerych, co mi pisali, zastavil diskusie na blogu. Na druhej strane sa mi zdalo dobre posunut nasu diskusiu na verejnost, ale diskretne som neuviedol Tvoje meno ani udaje, ktore mohli smerovat k Tvojej identifikacii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prajem Ti vsetko dobre,

mk

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu