reklama

Nekonformná viera, presvedčenie, cirkev a Boh na BLOGU

Keď som sa odhodlal požiadať SME o možnosť blogovania na ich portáli mal som predovšetkým predstavu otvorenia dialógu na témy, v ktorých vládne na Slovensku nezdravá zdržanlivosť a pokrytectvo. No a bol to taký in medias res vstup.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
podaná ruka...
podaná ruka... 

Ľudia, ktorí sa inokedy veľmi kriticky a otvorene vyjadrujú k celospoločenským javom nemajú vôľu otvorene diskutovať o otázkach spojených s ich presvedčením, vierou či svetonázorovými postojmi a ich argumentácia nadobúda úzkoprsé a konfesionálne obmedzené črty. Príčiny môžu byť rôzne. Myslím, že im rozumiem, chápem, viem sa do nich vcítiť, no súčasne si myslím, že potrebujeme spraviť krok novým smerom. Ja príčiny negatívnych emócií a vzájomných animozít vidím asi takto:

Po prvé: Veriaci sú voči „inakosti“ nedôverčiví, lebo v minulom režime - a zo zotrvačnosti to pretrváva dodnes - boli v očiach verejnosti označovaní za tmárov a nábožensky "zaťažených". Strašenie čiernou totalitou bolo „efektívne“ podporované nešikovnou politikou KDH (spomeňme si na posledný principiálny „odchod“ z vlády a následné servilné flirtovanie so SMERom). Oni sami podľa mňa dodnes nevidia, v čom ich politika bola, je a ostáva klerikálnou, napriek tomu, že vyšší klérus ich nie vždy "podrží" (od vyhlásenia zvrchovanosri až po stretnutia Korec - Fico z nedávnej minulosti). Nedostatok otvorenej komunikácie a schopnosti načúvať aj niekomu inému ako textom často veľmi nevydarených pastierskych listov sa premietol do postoja spoločnosti voči tejto strane aj do jej preferencií. To však paradoxne vzbudzuje vo veriacej časti tejto KDH spoločnosti ešte pevnejšie presvedčenie, že bojujú za správnu vec. Dôsledkom je izolacionizmus, uchyľovanie sa k prežitým spôsobom argumentácie, prežitým formám pietistickej zbožnosti či urazenectvu. Profilovaniu KDH a postojov veriacich určite nepomohol ani rozdelený postoj hierarchie k mečiarizmu, komunizmu, PiTizmu, faktom z dokumentácie ÚPN ai. Pán Palko sa odvážil "kritizovať" zľahčovanie témy výhrad vo svedomí cirkevnými predstaviteľmi (hovorca KBS vdp. M. Gavenda) vtedy, keď on opúšťal a "povalil" Dzurindovu vládu. No vníma len zlyhania jednotlivcov vnútri establishmentu, nevidí ako tento systém potrebuje mať dobré vzťahy s mocnými, nech už je to ktokoľvek. Ale to je už o inom. Pohár trpezlivosti teda pomaličky preteká, avšak situácia sa zásadne - podľa mňa - nezmení.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po druhé: Sekulárnejšia časť slovenskej spoločnosti je podobne v zajatí vlastných stereotypov. Spomeniem len bežné klišé nenávistných postojov voči cirkvi a kresťanstvu en bloc: reštitúcie, potraty, bohatstvo cirkvi, spiatočníctvo, či povrchné pohľady na slovenskú minulosť...Výsledkom je getoizácia obidvoch skupín a nemožnosť viesť dialóg či zhovárať sa „vecne“ o viere, o Bohu, o spiritualite, o spoločenskej etike a s ňou spojených témach. Hanbím sa za momenty v slovenských mladých či starších dejinách, ktoré sú spojené s pôsobením kresťanov, ktorí ho kompromitovali či kompromitujú. Je mi ľúto aj smutných kapitol v dejinách civilizácií, kde kresťania a príslušníci tej cirkvi, ku ktorej aj ja patrím spôsobili iným dnes už nenapraviteľné krivdy. Určite by som však so špinavou vodou týchto početných prípadov spreneverenia sa Evanjeliu nevylieval aj dieťa viery v neviditeľný svet ducha, presvedčenia, hodnotového diskurzu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po tretie: Chcel som aby moji priatelia, známi a azda aj „niepriatelia“ vedeli, že žijem, že len tak nevegetujem a že ma stále niektoré témy motivujú k uvažovaniu aj verejnejšiemu vyjadreniu či hlasnému uvažovaniu. Prečo? Lebo si myslím, že viera a presvedčenie nie je len cirkevným "biznisom". Napokon - je to zrejmé z rôznych spoločenských debát na témy školstva, rodinného života, individuálnej a spoločenskej etiky, kedy si všetci od úradnej cirkvi musíme všeličo vypočuť. A to je dobre. Len ten dialóg je tak "trochu" jednostranný. Viera v "dobro" ostane navždy motorom ľudského konania a aktivity. Určite je dôležité na určitej úrovni debaty aj povedať, aké dobro a ako sa prípadne to dobro "volá". Aby som vám ušetril skúmanie - v mojom prípade ide vieru v interpretáciu slova v duchu a tele mladého Nazaretčna z prelomu letopočtov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po štvrté: Chcel by som, aby tento blog či postupne iné fórum zažilo dialóg a diskusiu, kde sa spoločne hľadajú odpovede na otázky, ktoré si mnohí kladú a nikto na ne neodpovedá. Nerobím to ako cirkevný úradný predstaviteľ, robím to ako človek Miro K., ale je dobré aby ste vedeli, že mám solídne teologické vzdelanie, som zaň vďačný hoci medicína, ktorú som po odchode na teológiu v roku porevolučnom nedoštudoval by sa mi pri hľadaní práce dnes zišla. Chcel by som sa o moje vnímanie duchovnej, cirkevnej i spoločenskej reality podeliť tam, kde je o to záujem. V škole, pri káve, pri uvažovaní, pri blogovaní a uvidíme ešte kde. Dôvodov, prečo som už štvrtý rok mimo cirkevnej služby je viac. Aj o tom možno niečo napíšem. Som tretí rok šťastne ženatý. Som veľmi spokojný s tým, že som sa k tomuto "bežnému" spôsobu života odhodlal. Mal som aj počas týchto štyroch rokov šťastie na dobrých ľudí, ktorých vždy znova stretávam. Aj im som všeličo dlžný. Preto som tu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po piate: Chcem ukázať, že verím v neviditeľný svet Ducha Božieho a napriek tomu či práve preto som veľmi náročný na tých, ktorí ho reprezentujú a na príslušné inštitúcie. Blogujem tu teda ako vyštudovaný teológ, ordinovaný kňaz, človek, ktorý vyrástol v zaujímavom malom mestečku pod Tatrami, kde som počúval od malička češtinu, maďarčinu i poľštinu, šarištinu a iné nárečia a bol zvyknutý na všeličo, len nie na jednoduché odpovede na vážne otázky...

Po šieste: .... ešte je toho veľa, príležitostne doplním...

The last but not least: Aj moje city a prežívanie však majú isté hranice. Po nenávistných výpadoch istých jednotlivcov som sa rozhodol pozastaviť diskusie na tomto mieste. Dôvodom bolo hlavne to, že boli do nich zaťahované postupne aj tretie osoby a bolo špinené ich meno. Nesúviselo to s témou príspevkov, eskalovalo to negatívne emócie, bolo to neslušné... Zdá sa, že schopnosť ovládať klávesnicu počítača v týchto indivíduách uvoľňovalo, to čím potrebovali špiniť tento virtuálny priestor svojimi e-grafitmi. Toto, naozaj nemusím...

PS: Kto chce a má chuť či záujem, má k dispozícii na tejto strane moju adresu. Na nej mi môžete vynadať, položiť provokatívne otázky, obviniť z čoho len chcete... Rád Vám odpoviem. Rád to tu aj „zavesím“. Určite však znesiem aj pozitívnu spätnú väzbu ako aj correctio fraterna. Keď si na seba zvykneme a začneme vecne diskutovať, bude to mať zmysel. Aj moja viera a moje presvedčenie sú krehkou a vzácne osobnou vecou, nebudeme preto hádzať perly tam, kde sa to neoplatí. Ako správca "môjho blogu" ho budem aspoň trochu moderovať. OK?

Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu