reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Miroslav Kocúr

Miroslav Kocúr

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  235
  •  | 
  • Páči sa:  1 260x

Som pedagóg, manažér a teológ mimo cirkevnej služby. Aktívny občan. Od roku 1995 som aktivny ako učiteľ ZŠ, SŠ či VŠ a manažér vo svete formálneho aj neformálneho vzdelávania, NGO a podnikania. Od roku 1995 do roku 2003 som pôsobil v pastoračnej službe na Slovensku aj v zahraničí ako rímskokatolícky kňaz. Mám dve krásne a zdravé dcéry a jednu manželku. Som zakladajúcim členom PS a odborníkom pre vzdelávanie. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáSpoločnosťTodayWEEKTheology TodayMK WeeklyScripturesListáreňNechceme sa prizeraťOral HistoryZo školských lavícEpigramiáda

reklama

Today

Ladinov syn v Ampulkove

Miroslav Kocúr

Ladinov syn v Ampulkove

Keď Tengiz Abuladze v osemdesiatych rokov realizoval svoj film Pokánie málokto si všimol jeho duchovno-teologický rozmer. Ostal totižto v tieni odvážnej politickej metafóry o zmysle cesty, ktorá nevedie ku chrámu.

  • 2. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 731x
  • 20
Lucia Piussi vidí Kocúra ako čiernu ovcu :-) ...

Miroslav Kocúr

Lucia Piussi vidí Kocúra ako čiernu ovcu :-) ...

V lete 2007 som na tento blog zavesil svoj prvý „šuflíkový" text. Väčšinu svojho života (v hrubom 38 rokov) som strávil v škole ako študent či ako pedagóg. Nad akýmikoľvek aktivitami v mojom živote však visí jedno „šarlátové písmenko".

  • 25. mar 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 926x
  • 49
Len idiot zabudne

Miroslav Kocúr

Len idiot zabudne

Tak. Zmluva o výhradách svedomia ako dodatok k základnej zmluve so Svätou stolicou bude musieť počkať. Možno sa o svedomí začne hovoriť nekonfesionálne a možno sa o ňom prestane hovoriť vôbec. Bolo by totiž ideálne, ak by sa o svedomí prestalo hovoriť, a o to viac by ho jeho vlastníci pripustili k slovu.

  • 23. jún 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 590x
  • 27
Čo ja s tým mám...

Miroslav Kocúr

Čo ja s tým mám...

... čo je morálne. Hovoril nie tak dávno Robert Fico, keď sa ho na tlačovej besede pri diskusii o etickom rozmere konania ľudí v štátnych orgánoch pýtali na etiku a morálku. Hlavné je, že postup orgánov bol v súlade s pravidlami na mieru pristrihnutými na danú situáciu.

  • 18. dec 2009
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 023x
  • 6
Modrá je dobrá alebo INÍ prezidenti...

Miroslav Kocúr

Modrá je dobrá alebo INÍ prezidenti...

Keď sa v polovici augusta ujal prezidentského úradu v Paraguaji bývalý biskup Fernando Lugo, zaujalo to len malú časť svetovej verejnosti. Človek, ktorý žil dovtedy svoj život v monarchistickej cirkevnej službe a funkcii sa rozhodol vstúpiť do reálneho sveta demokratickej politiky. Keď sa 5. novembra 2008 nadránom prihovoril USA a svetovej verejnosti Barack Obama, všimol si to zrejme celý svet. Všetci čakali na jeho slová. Ešte viac budú očakávané jeho prvé činy v úrade, ktorého sa ujme o pár mesiacov.

  • 6. nov 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 182x
  • 68
reklama
Cirkev a štát - mama a otec. A čo deti?

Miroslav Kocúr

Cirkev a štát - mama a otec. A čo deti?

Preambula ústavy SR spomína cyrilometodské dedičstvo ako jeden z pilierov novodobej slovenskej štátnosti. Keď solúnski bratia svojím prekladom Biblie do staroslovienčiny vstúpili do stredoeurópskeho priestoru položili tak základy slovanskej kultúry a vzdelanosti. Kresťanstvo tu už jestvovalo. Solúnski bratia mu však umožnili vyjadrovať sa aj písmom.

  • 25. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 604x
  • 34
O Vianociach a Božom exulantovi

Miroslav Kocúr

O Vianociach a Božom exulantovi

Pred pár rokmi som dostal zaujímavý vianočný pozdrav. Svätá rodina na ňom bola na úteku ako to popisuje evanjelista Matúš. No pozadím tejto udalosti nebola súveká Palestína, no hradbami opevnené stredoveké mesto. Neskorý stredovek sa vo svojich výtvarných vyjadreniach nebál odvážnych interpretácií.

  • 31. dec 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 720x
  • 23
Amorálne odpustenie a ponovembrový vývoj

Miroslav Kocúr

Amorálne odpustenie a ponovembrový vývoj

Máme predsedu vlády, ktorý si nevšimol, že by sa v novembri 1989 niečo zmenilo. Je možné sa nad týmto videním reality pozastavovať, nemožno však s týmto faktom nepočítať. Na Slovensku ide od roku 1989 o oveľa viac ako o očistenie spoločnosti od tých, ktorí v minulej dobe zlyhali. Vytvára sa s ťažkými bolesťami no nezadržateľne nové spektrum spoločenského života.

  • 17. nov 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 756x
  • 68
CIRKEV nahlas

Miroslav Kocúr

CIRKEV nahlas

Určite sa na chvíľu odmlčím, lebo naozaj nie som grafoman. Na niekoľko etáp som si dovolil podeliť sa so cteným bloggerským publikom o pohľad insidera na inštitúciu, ktorú som mal možnosť poznať ako veriaci laik, študent teológie a seminarista a neskôr ako kňaz v aktívnej farskej pastorácii.

  • 13. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 754x
Kňazi a ich (r)evolučný údel?

Miroslav Kocúr

Kňazi a ich (r)evolučný údel?

Práve prebehla svetom posledná vlna zverejnenia príbehu čarodejníka z Hogwarthu. Čo všetko s tým súvisí je otázkou dobrého marketingu ale hlavne tým, že kniha si skutočne získala srdcia čitateľov. Spomínam si na to, ako som mal v ruke prvý diel a opisovanie scén z čarodejníckeho inštitútu mi nápadne pripomenulo to, čo som sám zažil. Weberova sociológia náboženstva sa postavou kňaza ako kúzelníka zaoberala už dávno, no kto to čítal... Zvlášť u nás na Slovensku. Možno taká stovka ľudí? A pritom je to také živé a vzrušujúce. Jasné, že nie pre všetkých, no pre mňa určite... Nástupište 9 a 1/2, smer Hogwarth...? Plnou parou späť. Nasleduje pomerne kontroverzné - a márnomyseľne si dovoľujem predoslať - k mysleniu provokujúce uvažovanie.

  • 6. aug 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 368x
reklama
Pavučina na bižutériu V.

Miroslav Kocúr

Pavučina na bižutériu V.

Pri pohľade na dielo pavúka musí človek, ktorý ešte vie žasnúť obdivovať zázrak prírody vložený do inštinktu pavúka. Neviem prečo má pavučina pre mnohých ľudí negatívnu konotáciu. Moje riadky na tému perál a bižutérie boli podnietené tým ako som videl a čítal rôzne - všetkými možnými smermi zľahčujúce i preháňajúce- reakcie ľudí polemizujúcich s aktualizovaným postojom rímskeho pápeža k iným kresťanským spoločenstvám. Téma je háklivá, zainteresovaných veľa, kompetentný sa cíti takmer každý. Je to taká jemná pavučinka. V nej sa z bižutérie má postupne stávať nepotrebný odpad. Prečo si to myslím?

  • 24. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 580x
O perlách a ľuďoch alebo IV...

Miroslav Kocúr

O perlách a ľuďoch alebo IV...

Dorota Nvotová mi tak trochu učarovala. Má vo svojich piesňach niekoľko metafor, pri ktorých mi je ľúto, že som ich nevymslel ja. Napríklad, že padá tak, že stena jej dá druhú a že zo všetkých farieb má najradšej dúhu. Alebo tú, že svine po nej hádžu perly a jej je z toho úprimne zle. Pokračujem v trochu komplikovaných úvahách o tom, ako sa podľa mňa veci majú. Intuitívne cítime, že je to asi tak, ale nevieme sa k tomu prerozprávať. Tu je ďalší pokus. I keď pohodoví ľudia sú už asi jednou nohou na Pohode.

  • 20. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 412x
O perlách a bižutérii... III.

Miroslav Kocúr

O perlách a bižutérii... III.

Samotný pojem katolícka cirkev je trochu nejasný. Podľa mňa je niečo buď katolícke - z gréčtiny univerzálne, alebo rímskokatolícke - teda nie celkom univerzálne. Tento jemný odtieň následne označuje rôzne reality. Ako to eufemicky zaznelo v rozhovore K. Sudora s vdp. P. Pakošom, je to o perlách a bižutérii. Posledné hlasy a ohlasy z Vatikánu o tom hovoria viac, ako dokáže bežná verejnosť postrehnúť.

  • 16. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 433x
Brúsenie "perly" alebo kto má moc, ten má moc

Miroslav Kocúr

Brúsenie "perly" alebo kto má moc, ten má moc

Vnútorná súčinnosť uzatvoreného cirkevného systému je zabezpečená právnymi normami, ktoré usporadúvajú vzťahy jednotlivých členov systému.

  • 13. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 652x
"O perlách a bižutérii" ?

Miroslav Kocúr

"O perlách a bižutérii" ?

To, že profil študentov teológie na katolíckych teologických fakultách je daný kultúrnou úrovňou a náboženským vedomím, z ktorého študenti pochádzajú, je len prirodzené.

  • 12. júl 2007
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 848x
reklama
SkryťZatvoriť reklamu